Sjunger parlamentarismen på sista versen?

Av Thomas Nyman

Vad har artister som Timbuktu, Miss Li, Linda Bengtzing och Wille Crafoord gemensamt? Jo, de ska locka väljare till olika partier inför valet i september. Med de två förstnämnda som dragplåster har SSU och LO lockat 1 500 ungdomar till en kombinerad festival och seminarievecka i Strömstad, rapporterar Sveriges radios Ekot. Två av deltagarna intervjuas och det verkar inte vara partipolitiken som lockar mest.

– Jag tycker att det är skitbra, att det är festival och man bor i tält och allt, säger Leila, en av besökarna och får medhåll av Niklas:

– Jag har hört att Timbuktu och Miss Li kommer. Det är ju bra!

Från moderat håll har man engagerat artisterna Wille Crafoord, Mange Schmidt och Sofia Talvik som ska uppträda med låten ”Flyter”. Texten innehåller bland annat följande rader:

”… skrota ruttna inrotade vanor och anor.

Fundera mer i dina egna banor utan fanor.

Det finns förtjänster både till höger och vänster

men kitteln i mitten så hittar man hiten med titeln.

Om det flyter – låt det flyta.

Om det funkar – låt det funka.

Bygg en moské baby bygg gärna tre baby.

Låt ingen annan jävel krossa din idé baby…”

Att använda kändisar i valrörelser är inget nytt och revolutionerande men i årets valkampanj verkar fenomenet ha fått en större omfattning. Undersökningar visar att det politiska intresset bland unga är mycket lågt. I en studie som Ungdomsstyrelsen gjorde 2007 var det endast åtta procent av ungdomarna som var eller hade varit medlemmar i ett politiskt parti. Bara fem procent, av både yngre och äldre, tyckte att de kunde påverka politiska beslut. Det har också visat sig att få ungdomar kan namnge riksdagspartierna, än mindre säga vad skillnaden är mellan dessa.

Om det nu inte skulle räcka att locka med kända artister, hur ska man då nå ut till väljarna, var finns de? På McDonalds naturligtvis! I Botkyrka och Norrtälje har man på förslag att använda hamburgerjättens restauranger som vallokaler. Valnämndens ordförande i Botkyrka, Lars Nyberg (S), underkänner dock förslaget med hänvisning till att McDonalds inte kan anses vara värdeneutralt. Företaget har de senaste veckorna haft en reklamkampanj på sina brickunderlägg med moderata landstingsrådet Filippa Reinfeldt. I Norrtälje är man av en annan uppfattning och menar att vallokalerna bör ligga där människorna finns, och där står beslutet fast.

– Vi tycker att det ska bli väldigt spännande att se hur många som går dit och röstar, säger Kjell Pihlgren (M), ordförande i valnämnden, till Sveriges radio.

Följande frågor inställer sig här hos den skeptiskt lagde: Är det politiska intresset så lågt och kunskapen hos väljarna så svag att man tvingas locka med festivaler och kändisar? Om vallokalen måste ligga i en hamburgerrestaurang för att det inte ska bli allt för ansträngande att gå och rösta, finns det då anledning att tro att väljaren bemödat sig med att studera partiernas program? Vilka väljer att bli politiker när politiken allt mer liknar omröstningarna i en dokusåpa och vilka blir konsekvenserna för samhället?

”Folkviljan” börjar allt mer likna en ovilja.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.